شاهین دژ نگین شهرهای اذربایجان غربی
ياشاسين شاهين دژ
سه شنبه 16 خرداد 1387برچسب:, :: 7:42 :: نويسنده : علي
 
 

شهرستان شاهین‌دژ

 
 
 
دهستان‌های شهرستان شاهین دژ

شهرستان شاهین‌دژ یکی از ۱۴ شهرستان استان آذربایجان غربی است که در قسمت جنوب شرقی این استان قرار دارد. مرکز این شهرستان شهر شاهین‌دژ می‌باشد. شهرستان شاهین‌دژ از سمت شمال به استان آذربایجان شرقی، از سمت جنوب به استان کردستان، از سمت جنوب غرب به شهرستان بوکان، از سمت شمال غرب به شهرستان میاندوآب و از سمت شرق به شهرستان تکاب محدود می‌گردد.

آخرین آمار قبل از تبدیل به شهرستان، در روزگاران گذشته بخش شاهین دژ یکی از بخش‌های شهرستان مراغه بود و در فاصله مستقیم ۸۵ کیلو متری جنوب شرق مراغه قرار گرفته و از شمال به دهستان آجرلو و دهستان چهاردولی از جنوب به شهرستان سقز از شرق به دهستان احمد آباد و دهستان تکاب از غرب به بخش بوکان محدود می‌گشت. بخش شاهین دژ از دو دهستان به نام دهستان حومه و دهستان گوی آقاج و ۸۱ آبادی بزرگ و کوچک تشکیل و تعداد کل جمعیت با روستا ۱۸،۴۴۰ و روستاهای مهم آن، هاچه سو، هولاسو، قوزلو، محمودآباد و غیره بود.

پس از برقراری حکومت مشروطه در ایران طبق قانون مخصوصی که در سال ۱۲۸۵ شمسی (۱۳۲۵ قمری) به نام قانون تشکیل ایالات و ولایات به تصویب مجلس شورا رسید، و آذربایجان یکی از ۴ ایالت کشور محسوب شد. در سال ۱۳۱۶ شمسی کشور ایران مرکب از ۱۰ استان بود و ایالت آذربایجان به دو استان غربی و شرقی تقسیم شد. و شهرستان شاهین دژ از این تاریخ جزو استان آذربایجان غربی شد.

شاهین‌دژ سرزمینی است که گروهای اجتماعی متنوع با آداب و رسوم و عقاید متفاوتی در آن سکنی گزیده‌اند از قبایل چادرنشین، عشایر، و روستائیان حافظ سنت‌ها و عادات دیرین گرفته تا شهر نشینان و اقلیت‌های مذهبی و نژادی مانند (زرتشتیان، ارامنه، کرد و ترک) هر یک فرهنگ مخصوص به خود را دارند. از کل جمعیت شهرستان ۸۹٫۹۹ درصد را مسلمانان و بقیه یعنی ۰٫۰۳ درصد زرتشتی و ۰٫۰۸ درصد را سایر ادیان (کلیمی، مسیحی و...) تشکیل می‌دهد.

در سال ۱۳۷۵ مساحت اراضی کشاورزی شهرستان شاهیندژ ۹۸۰۱۴ هکتار بوده‌است. گندم (۴۶۵۰۵ تن)، جو (۲۲۹ تن)، علوفه(۷۵۵۶۲ تن)، و چغندر قند (۱۲۸۲۶ تن) از مهم‌ترین محصولات کشاورزی و زراعی شهرستان محسوب می‌شود. فعالیت دامداری و دامپروری در این شهرستان رونق خاصی داشته به طوریکه ۱۱ درصد از واحدهای دامی استان ۸٫۹ درصد تولید شیر ۸٫۱۰ درصد تولید گوشت قرمز، ۷٫۴ درصد تولید گوشت سفید و ۱٫۷ درصد تولید پشم استان از ناحیه این شهرستان تامین می‌گردد.

در سال ۱۳۸۱ وسعت شهرستان شاهیندژ در حدود ۲۸۳۹ کیلومتر مربع بوده و در حدود ۶٫۷ درصد از کل مساحت استان را به خود اختصاص داده بود. جمعیت شهرستان شاهین‌دژ در طبق سرشماری سال ۱۳۸۱ حدود ۱۰۴٬۸۱۴ نفر برآورد گردیده‌است که معادل ۷٫۳ درصد جمعیت استان می‌باشد. ۶، ۳۱ درصد جمعیت شهرنشین و ۴٫۶۸ درصد در مناطق روستایی ساکن می‌باشند در این سرشماری این شهرستان شامل یک نقطه شهری، دو بخش، هفت دهستان و ۲۰۹ آبادی با سکنه و ۲۰ آبادی خالی از سکنه بود.

این شهرستان در سال ۱۳۸۵ بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما طبق آنچه سایت وابسته به حکومت نظام جمهوری اسلامی ایران، با نام «مرکز ملی آمار ایران» اعلام کرده‌است، جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۸۹٬۳۵۶ نفر بوده‌است که از این تعداد ۴۳۹۱۳ نفر آنان مرد و ۴۵۴۴۳ نفر آنان زن بوده‌اند. با اینکه در این آمار دو دهستان آجرلوی غربی ۲۴ روستا و آجرلوی شرقی ۲۷ روستا و ۶ روستای دهستان کشاورز، که در مجموع ۵۷ روستا از بخش کشاورز شهرستان شاهین دژ جدا شده و به شهرستان میاندوآب پیوسته‌است. شهرستان شاهیندژ اکنون شامل سه نقطه شهری، دو بخش، پنج دهستان است و مساحت این شهرستان برابر ۲۱۴۴ کیلو متر مربع و ۱۷۵ روستا که ۱۳ تای آن خالی از سکنه‌است.

تقسیمات کشوری

تقسیمات کشوری این شهرستان، بنابرآنچه در نتایج آمارگیری سرشماری سال ۱۳۸۵ کل کشور آمده‌است، بر حسب بخش، شهر، دهستان و روستا به شرح زیر است:

بخش‌ها

شهرها

دهستان‌ها

دهستان‌های بخش مرکزی

دهستان‌های بخش کشاور

مردم و زبان

در مناطق کردنشین این شهرستان و روستاهای تابعه طوایف مختلفی زندگی می‌کنند که به لهجه‌های محلی طوایف صحبت می‌کنند از جمله چهاردولی، ظفرانلویی، موصلانی، شریبانی، آجرلویی و هشترودی را می‌توان نام برد.  زبان‌های رایج در نقاط گوناگون شهرستان ، لکی و ترکی(آذری) می‌باشد.

گویش‌ها را طوایف زاخورانی از (ایل زعفرانلوچهاردولی ، موصولانی (موصلانلو٬ جلالی‌ها)، هشترودی (هشترویی٬ قره داغلیشاهسون (شاهسوان، شایسوان) قیچلی ها(به معنی پادار‌ها) قرچی‌ها (یا قورچی به معنی ترکشدار‌ها) شریبانی، آجرلویی و غیره تشکیل می‌دهند. این طوایف در گذشته ایل افشار و ایل شاهسون را تشکیل می‌دادند. هم اکنون ایل زعفرانلو و ایل سادات به زندگی عشایری ادامه می‌دهند. این شهرستان دارای منطقه مناسب برای زندگی عشایری است و از گذشته مورد توجه بوده‌است چون شرق این شهرستان ییلاق و غرب شهرستان قشلاق است. شهر شاهین دژ در منطقه قشلاق و در دشتی به همین نام قرار دارد که تابستان نسبتاً گرمی نسبت به دیگر شهرهای استان دارد. در غرب شهرستان به علت قرار گرفتن در کنار زرینه رود و دیگر رودها و دشت‌های مناسب مردم به شغل کشاورزی مشغولند.


 

مناطق پرجمعیت شهرستان در سرشماری سال ۱۳۸۵
رتبه نام مکان نام دهستان جمعیت کل تعداد خانوار
۱ شهر شاهین دژ - ۳۴۲۰۴ نفر ۸۶۷۱
۲ شهر محمودآباد - ۵۸۱۷ نفر ۱۵۰۷
۳ شهر کشاورز - ۳۵۳۸ نفر ۹۴۰
۴ قوزلوی افشار صفاخانه ۱۷۵۷ نفر ۳۳۶
۵ احمداباد کشاورز ۱۷۱۷ نفر ۴۰۵
۶ هاچاسو هولاسو ۱۵۲۲ نفر ۳۹۹
۷ هولاسو هولاسو ۱۵۲۱ نفر ۴۱۱
۸ صفاخانه صفاخانه ۱۳۵۶ نفر ۲۶۶
۹ قازان لو كشاور ۸۴۸ نفر ۱۷۷
۱۰ اق تپه محمودآباد ۸۴۱ نفر ۱۸۲
۱۱ قبان كندی كشاور ۸۳۵ نفر ۱۸۱
۱۲ حاجی اباد محمودآباد ۸۰۸ نفر ۱۶۶
۱۳ نجار كشاورز ۸۰۱ نفر ۲۰۲
۱۴ قره قویونلو كشاورز ۷۹۱ نفر ۱۶۴
۱۵ اغچه مسجد كشاورز ۷۸۸ نفر ۱۹۰
۱۶ تزخراب كشاورز ۷۷۵ نفر ۱۵۹
۱۷ ینگی اباد محمودآباد ۷۷۴ نفر ۱۸۲
۱۸ مامالو هولاسو ۷۶۹ نفر ۱۷۳
۱۹ چپلوجه كشاورز ۷۳۹ نفر ۱۵۹
۲۰ اقبال كشاورز ۷۱۳ نفر ۱۵۷
۲۱ ظاهركندی چهاردولی ۷۰۳ نفر ۱۳۸
۲۲ خلوت محمودآباد ۷۰۳ نفر ۱۶۲
۲۳ گوزل بلاغ صفاخانه ۶۶۷ نفر ۱۳۶
۲۴ صورین چهاردولی ۶۵۷ نفر ۱۴۶


 

تاریخ شاهین دژ

نام اصلی و قدیمی شاهین دژ در زمان اورارتویی‌ها بر اساس مستندات تخت سلیمان می‌رفتند، پس از طی مسافتی طولانی برای خستگی راه دنبال استراحتگاهی خنک و مناسب بودند، که به زیارتگاه (آتشکده) نیز نزدیک باشد. از این رو در محل کنونی شاهین دژ یعنی در ۳۰ کیلومتری غرب آتشکده بنایی ساختند که به مرور زمان تبدیل به شهر شد. و شاهین را نماد نگهبان برای قلعه (دژ) قراردادند. همچنین در شمال شهرستان صخره‌هایی مرتفع مشهور به هلانه دال (لانه عقاب) معروفند وجود دارد. انتساب نامهای اوکانی (به معنی محل چشمه آب= اوگان سراب) و ساناکا (به معنی سینه، صحنه) به شاهین دژ (صائین‌دژ= به مغولی یعنی دژ نیک) درست نمی نماید. بارتولد میگوید این قریه در سابق قهود نام داشت. به نظر می رسد قهود از ریشه کایویت يا كهويت اوستایی (كه وز كردي)یعنی شایسته و درخشان و شاداب باشد که با نام شایین دژ (دژ شایسته) و شکل مغولی آن صائین‌دژ (دژ نیک)همخوانی دارد.

شاهین دژ بیان گر مفهوم قلعه عقاب می‌باشد و تا زمان ساسانیان این منطقه به این نام مزین بوده‌است. ولی پس از ظهور دین مقدس اسلام و حمله اعراب نام آن به صائین قلعه تغییر یافت. نام این شهر در رژیم شاهنشاهی پهلوی که تازه تشکیل شده بود به صائین دژ تغییر پیدا کرددر اواخر دوره پهلوی به شاهین دژ تغییر نام یافت و این نام به دشت کوچکی که شهر درآن قرار دارد محدود شده بود در حالی که در تاریخ این نام برای منطقه شمال تکاب و جنوب هشترود و قره اغاج و شهرستان شاهین دژ را شامل می‌شد. نام رسمی این شهر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا صائین قلعه شد سپس صائیندژ و در سال 1370 به شاهیندژ تغییر نام پیدا کرد (که در حال حاضر به اسم شاهین دژمشهور می باشد) همان شاهین دژ شهرت ساسانی خود را بازیافت. در گویش محلی به آن سایین قالا و شاهَن دژ و شاهان دژ گفته می‌شود.

آثار باستانی

۱- تنها بنای باقی مانده از ادوار گذشته پلی به ابعاد ۱۰×۹۰ که از دوران مغول بر روی رودخانه زرینه‌رود در روستای قیزکرپی حدود ۷ کیلومتری جنوب شاهین دژ می‌باشد.

۲ - تپه‌های که در زمان مغول برای مقابله با حمله دشمنان احداث گردید. هنوز به عنوان نماد هویت تاریخی این شهر می‌باشند پا برجاست.(سه تپه داخل شهر شاهین دژ، که هر سه دست ساز زمان مغول هستند)

۳ - دخمه بی‌بی کند (روستای بی بی کند): این دخمه تاریخی که قدمت چندین هزار ساله دارد، در بالای کوهی قرار گرفته‌است دارای دو اتاق همچنین سوراخهایی می‌باشد که به‌عنوان پنجره از آن استفاده می‌شده‌است. ستونهای کنده شده از سنگ در قسمت جلوی دخمه می‌باشد که با ظرافت خاصی کنده‌کاری شده و به آن شکل داده شده‌است. با توجه به طبیعت زیبای اطراف دخمه از مناطق دیدنی شهرستان شاهین‌دژ بشمار می‌آید. ولی بعلت مسافت زیاد و شوسه و مالرو بدون مسیر عده کمی از این بنای تاریخی قدیمی دیدن می‌کنند

۴ - حمام قدیمی قپان شاهین‌دژ راسته قپان (خیابان شهید باکری): این حمام قدیمی که قدمتش به دوره قاجاریه برمی‌گردد در خیابان شهید باکری راسته قپان قرار گرفته‌است دارای یک درب کوچک بوده و فقط ستونها و قسمت کوچکی از حمام باقیمانده‌است. سقف و سایر قسمت‌ها ویران شده‌است ولی می‌توان با مرمت کامل اثر این حمام قدیمی را احیاء کرد

علت نام گذاری رودخانه زرینه‌رود به جغتو (جغاتو):

خواندمیر در حبیب‌السیر به جنگ بین آرپاخان و خواجه غیاث الدین محمد، اشاره کرده و چنین می‌نویسد: در حوالی جغتا هر دو شبکه به هم رسیده، دست به تیغ و خنجر بردند و خواجه از آرپاخان شکست خورده، پا به فرار نهاد و هلاکوخان مغول قریه حسین‌آباد را که در چند کیلومتری جنوب میاندوآب می‌باشد، به پایتخت تابستانی انتخاب و زرینه رود را به افتخار پسر چنگیزخان جغتای (جغتو) نامگذاری کردند.

صنایع دستی شاهین دژ

شاهین دژ یا صائین دژ از قدیمی‌ترین و پرسابقه‌ترین شهرهای استان آذربایجان غربی است در این شهرستان و روستاهای اطراف آن در حدود ۱۰۰۰ خانوار و در هر خانوار حدود ۵ نفر به فعالیت در تولید صنایع دستی مشغولند علاوه بر این تعدادی کارگاه فرشبافی نیز در این شهرستان وجود دارد. عمده تولیدات شامل فرش، گلیم، جاجیم، و دست بافتهای پشمی است. در گذشته سفالگری نیز در منطقه رایج بوده که امروزه منسوخ شده‌است.

جغرافیا

جاذبه‌های طبیعی این شهرستان عبارت‌اند از: رودخانه زرینه رود، دره هولاسو، دره قیزکرپی، دره قره قیه (قره قایه)، کوه قلای کچان (جنوب غربی)، کوه قره داش (ضلع شرقی شهر)، دره آغاجاری (جاده تکاب)، دره زینالو، کوه پیر محمد، دره گراو (جاده تکاب)، دشت شاهین‌دژ

کوه‌ها

این شهرستان در رشته‌کوه زاگرس واقع شده و مهمترین کوه‌های بالای ۲۰۰۰ متر آن عبارتند از:

کوه‌های شهرستان شاهین دژ
نام کوه فاصله نسبت به شهر شاهین دژ ارتفاع
در ۳۴ کیلومتری شمال شرقی ۲۹۱۷ متر
در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی ۲۵۵۰ متر
در ۲۱ کیلومتری جنوب ۲۶۹۸ متر
در ۲۱ کیلومتری شرق ۲۷۶۷ متر
تکه قیه سی در ۲۹ کیلومتری شرق ۲۷۱۰ متر
در ۱۴ کیلومتری جنوب شرق ۲۴۲۹ متر
در ۱۷ کیلومتری شمال شرق ۲۴۹۲ متر
در ۲۱ کیلومتری شرق ۲۷۱۰ متر
در ۳۵ کیلومتری شمال شرق ۲۶۶۸ متر
در ۲۹ کیلومتری شمال شرقی ۲۷۷۵ متر
در ۲۷ کیلومتری شمال شرقی ۲۶۱۰ متر
در ۳۶ کیلومتری شمال شرقی (بلندترین) ۲۹۴۱ متر

منابع

  • وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرهنگ جغرافیائی شاهین دژ ۱۳۳۴: تهران سازمان جغرافیائی نیروهای مسلح. سال ۱۳۷۴
  • اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، ۱۳۸۳ خ.


نظرات شما عزیزان:

هولاسويي
ساعت13:03---15 مهر 1393
ميخوامت خفن دادشي

نسيم
ساعت10:57---7 مهر 1393
سلام منو خانواده ام يه بار از شهرتون ديدن كرديم . مردماني ميهمان پرست خون گرم و از طبيعتي بكر.....................

ياور
ساعت10:53---7 مهر 1393
سلام داش علي چند وقت پيشا با خاله پسرت رفته بوديم ددر .... جاتو خيلي خالي بودش

دریا ( دنیز تراختور )
ساعت12:17---23 شهريور 1393
یاشاسین شهریم شاهین دژ

آواره
ساعت13:37---12 بهمن 1392
سلام . بعضي وقتا خيلي دلم برا شهرمون تنگ ميشه . ولي وقتي ميرم از نزديك وضع رو مشاهده ميكنم پشيمون ميشم . بيكاري و اعتياد غوغا ميكنه ....................................؟؟؟؟؟

شهين
ساعت13:23---12 بهمن 1392
راستي اسم دخترخانومتون آيلين هستش .

شهين
ساعت11:54---12 بهمن 1392
سلام . شما بچه كدوم محل شاهين دژ هستين درضمن ...................... ميشناسمتون

ع.ا
ساعت18:58---7 آبان 1392
سلام لطفا اگر این ادرس را می شناسید راهنماییم کنید خیلی مریض شدم قدرت راه رفتن هم ندارم میاندواب جاده شاهین د/ژ خ مقدس اردبیلی کوچه اردبیلی

ع .ا
ساعت18:49---7 آبان 1392
چندان گریستم که هر کس بر گذشت در اشک ما چو دید روان گفت این چه جوست آن پیک نامور که رسید از دیار دوست خوش می دهد نشان جلال و جمال دوست من یک گمشده دارم که ازش خبر ندارم ایشان در شهر شاهین دژ کوچه اردبیلی ساکن هست من از تهران پیام دادم که بگم مدت دو ماه به شدت مریض شدم آخرین خواسته ام این که ی خبری ازش داشته باشم حرفام بهش بگم سه سال به حرفاش گوش کردم ازش خواستم ترکم نکنه اما نمی دونم ...لطفا اگر آدرس را می شناسید برام پیام بزارید. با تشکر

مهران
ساعت1:18---7 مهر 1391
یاشاسین آنا یوردوم سائین قالا
یاشاسن آذربایجان


يدي
ساعت11:54---17 تير 1391
سلام . خيلي قشنگ بود

عليرضا
ساعت11:53---17 تير 1391
انا يوردوم شاهين دژ

همشهري
ساعت11:51---17 تير 1391
سالار هر چي شهره

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان